جستجو کردن

خواص دال عدس و طرز تهیه غذای ساده و خوشمزه با دال عدس بوشهری

دال عدس به رنگ قرمز یا نارنجی است و از عدس کوچک‌تر است. دال عدس خواص درمانی فراروانی دارد. مصرف دال عدس به زنان باردار توصیه می شود زیرا سبب افزایش تقویت بدن می شود. مواد معدنی موجود در دال عدس در حفظ سلامت جنین و مادر موثر است. از خواص دال عدس می‌توان به انرژی زایی، درمان بیماری‌های گوارشی، درمان یبوست، کمک به کاهش قند خون، تقویت قدرت بینایی، تقویت قلب، لاغری، درمان درد استخوان و مفاصل، بهبود گردش خون و… اشاره کرد.

 

غذا با دال عدس

دال عدس غذایی کامل است و  انرژی زیادی تولید می‌کند. انرژی دو فنجان دال عدس پخته شده تقریبا ۷۰ کیلوکالری است و به همین دلیل می‌تواند صبحانه‌ای مغذی باشد که انرژی روزانه بدن را تامین می‌کند. همچنین قبل از فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به عنوان غذایی پرکالری و مقوی مورد استفاده قرار گیرد.

دال عدس بوشهری

دال عدس یا عدس قرمز غذای محلی و سنتی جنوبی‌ها است که معمولا آن‌ها این غذا را تند درست می‌کنند و به عنوان یک پیش غذای مقوی میل می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه دال عدس بوشهری

  • یک و نیم پیمانه عدس قرمز
  • پیاز خرد شده(یک عدد بزرگ)
  • سه حبه سیر کوبیده شده
  • دو عدد سیب زمینی متوسط
  • دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
  • یک پیمانه تمر هندی
  • روغن، نمک، فلفل و روغن به میزان لازم

طرز تهیه دال عدس بوشهری

در ابتدا عدس را خیس پاک کرده و خیس می‌کنیم. بعد از  ده‌ دقیقه‌ عدس‌ را با سیب‌زمینی‌ خرد شده‌ همراه با  ۲ تا ۳ لیوان‌ آب‌ می‌گذاریم‌ بپزد. تمرهندی‌ را  خیس‌ می‌کنیم و كنار می‌گذاریم‌.

حال پیاز‌های خرد شده  را سرخ‌ میکنیم و سه حبه  سیر كوبیده‌ شده‌ رابه‌ پیاز اضافه‌ می‌كنیم‌. زمانی که بوی‌ سیر بلند شد، به‌ مقدار لازم‌ رب‌ گوجه‌ فرنگی‌ و همچنین‌ نمك‌ و فلفل‌ و زردچوبه‌ را به‌ سیر و پیاز در حال سرخ شدن اضافه می‌کنیم. تمرهندی‌ را از صافی‌ رد می‌کنیم و به‌ باقی‌ مواد اضافه‌ می‌كنیم‌.

در آخرین مرحله‌ این‌ مواد را که تفت دادیم به‌ عدس‌ قرمز و سیب‌ زمینی‌ كه‌ در ابتدا پخته‌ بودیم‌ اضافه‌ كنیم‌.

بعد از اینکه غذا جوش‌خورد و آب‌ آن‌ بخار شد و کم شد غذای‌ ما آماده‌ خواهد بود.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *