جستجو کردن

نخود سه خان کرمانشاه اعلا + نخود بوداده

به طور کلی از حبوبات به عنوان منابع پروتئین یاد می شود یکی از این حبوبات نخود است که در دستور آشپزی ایرانی بسیار پر کاربرد و به صورت سه خان و دوخان و همچنین بوداده و بو نداده و رسیده و نرسیده و کفتری و نخودچی دیده می شود و هرکدام از این اسم ها دلیل خاص خود را دارد.

برای مثال به این دلیل نخودچی را نخودچی می نامند که از نخودهای معمولی ریز تر است و اینکه انواع نخودهای نام برده با قیمتهای متفاوت در بازار قابل تهیه می باشند.

نخود سه خان بو داده

یکی از انواع دیده شده نخود در بازار نخود سه خان است که می تواند بو داده غیر بو داده باشد، البته نخود دو خان هم در بازار موجود و قابل تهیه است، چیزی که باید به آن توجه کرد این است که در بازار نخود ایرانی دانه بندی انواع نخودها باهم متفاوت است.

خود گیاه نخود گیاهی یک ساله و بوته ای بوده که بلندی بوته آن گاهی تا سی سانتی متر هم می رسد اما خود نخود یک منبع غنی از فیبر بوده که از کالری بالایی برخوردار است و چربی پایینی دارد.

 

به هیمن دلیل یکی از مواردی است که می توان در رژیم غذایی سالم جا داد همچنین نخود به علت کاهش دادن قند و چربی خون نیاز افراد دیابتی را به انسولین کاهش می دهد اما تفاوت نخود سه خان و دوخان در چه چیزی است.

مشهود ترین دلیل برای این اسم ها سایز و اندازه نخودهاست برای مثال سایز یک نخود سه خان هفت و یا هشت و یا نه است البته اگر نخود سه خان از دسته اعلا باشد، هیچ سایز ششی در آندیده نمی شود اما اگر نخود سه خان معمولی باشد از سایز شش شروع شده وبعد به هفت وهشت می رسد.

 

نکته قابل توجه این است که پر فروش ترین سایز نخود در بازار نخود سه خان است که در بین مردم محبوبیت خود را دارد اما اگر می خواهیم نخود دو خان را از نخود سه خان تشخیص دهیم باز باید به اندازه و سایز آن رجوع کنیم زیرا نخود دو خان اندکی از باقی نخودها بزرگتر بوده و سایز بزرگتری دارند.

با این حال نخود سه خان از محوبیت بیشتری برخوردار بوده و در کشاورزان هم این محصول بیشتر تولید می شود که کشاورزان کرمانشاه بیشترین سهم در تولید نخود سه خان را دارند.

نخود سه خان اعلا که از سایز بزرگتری نسبت به نوع معمولی خود دارد عاری از هرگونه ضایعات بوده و به همین دلیل مورد توجه بازارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است.

 

اما در مورد بو داده بودن یا غیر بو داده بودن نخود باید گفت که برای اینکار به نخود و نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز نیاز است که بعد از تهیه مواد اولیه نوبت به انجام دادن دستور تهیه نخود بو داده می رسد.

ابتدا باید نخودهارا پاک کرده و سپس درون آب ولرم قرار دهید و به خاطر رفع نفخ آن اجازه دهید حدود بیست و چهار ساعت خیس بخورد، بعد از آن آب نخود را عوض کرده و یک بار دیگر به آن آب ولرم اضافه کنید و سپس نخودها را آبکش کنید.

بعد از اینکار پوست نخودها را سوا کرده و داخل یک ظرف برزید و آب ولرم به آن اضافه کنید، آب ولرم به اندازه ای باشد که روی نخودها را گرفته و بپوشاند قابلمه را روی شعله گذاشته و بعد از 5 دقیقه از روی حرارت بردارید، بعد از آن نخودها را روی کاغذ روغنی ریخته و درون فر بگذارید.

بعد از 15 دقیقه سینی را از فر خارج کنید و با قاشق نخودها را هم بزنید و دوباره سینی را درون فر قرار دهید بعد از 20 دقیقه سینی را از فر خارج کرده و روی ان فلفل سیاه و فلفل قرمز و نمک بریزید و حالا نخود بو داده شما آماده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نخود سه خان نرسیده

در ابتدا ممکن است فکر کنید نخود سه خان یا دوخان یا انواع دیگر نخود اگر نرسیده باشند، باعث بیماری و مشکلات گوارشی می شود اما در طب سنتی و اسلامی نخود نارس یا نخود نرسیده از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مقایسه با نخود رسیده در مقدار معین دارای کالری و انرژی بیشتر است.

خود نخود در طب سنتی طبع و مزاج گرم و خشک داشته و دارای مصلحهایی مثل شوید و زیره سبز و خشخاش و نمک و خردل می باشد.

نخود دارای پروتئین بالا و چربی کم است و جایگزین مناسبی برای گوشت و محصولات گوشتی است همچنین نخود نقش ضد عفونی کنندگی بالایی دارد و اثر تجزیه اوریک اسیدها را از بین می برد.

همچنین نخود یک ضد سرطان قوی بوده و خطر التهاب را کاهش می دهد، همچنین نخود برای بهبود قلب و عروق و برای سلامت استخوان مفید بوده و برای دفع سنگ کلیه و در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه تاثیر گذار است.

 

نخود سرشار از ماده ای به نام فولات بوده که در زنان باردار ضروری بود و همچنین برای جنین باعث تشکیل و شکل گیری مغز و دستگاه عصبی مرکزی آن موثر می باشد.

 

نخود در مردان باعث افزایش اسپرم زایی و بالا بردن توانایی بارور سازی و از طرف دیگر باعث تقویت قوای جنسی نیز می شود.

از طرفی نخود منبع مواد معدنی و مواد مغذی  مانند کلسیم و منیزیم وپتاسیم و فولیک اسید و آهن و روی و فسفر و آنتی اکسیدان ها وهمچنین گروهی از ویتامین های ب مانند ب 6 و ویتامین های گروه سی می باشد که هر کدام از این مواد مغذی کار فوق العاده ای در بدن انجام می دهد و نیازی را از بدن رفع می کند.

می توان نخود را یک ماده غذایی کامل و مفید دانست که کمک شایانی به سلامتی می کند.

نخود سه خان کفتری

اما یکی دیگر از انواع نخود کرمانشاه بعد از نخود سه خان نخود کفتری می باشد که دارای خواص منحصر به فرد خود است.

این نخود با نام های نخود کنگو و نخود رنگی و یا نخود سودانی شناخته می شود. این نخود همانند دیگر انواع نخود خواصی ویژه ای دارد که یکی از مهم ترین های آن تنظیم فشار خون است.

ممکن است دلایل مختلفی من جمله ارث داشته باشد و بعد از آن جلوگیری از آنمی یا کم خونی شدید است که این نوع کم خونی در کشورهای دارای آب هوایی مانند کشور ما بسیار شایع تر بوده است و این بیماری خطرناک در کودکان نارس می تواند منجر به ایجاد برخی مشکلات در لوله عصبی جدی شود.

ویژگی بعدی نخود کفتری داشتن خاصیت ضد التهابی می باشد و بعد از آن خاصیت کاهش وزن وهمچنین ازچاقی و تجمع چربی در بدن جلوگیری می کند.

مطمئنا خواص نخود در این متن جا نشده و شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد نخود و دیگر حبوبات به سایت مراجعه کنید.

2 پاسخ

  1. سلام و درود ،
    فکر نمی‌کردم نخود این همه انواع و اقسام داشته باشد.ولی می‌دانستم طبیعت گرم دارد و باید در جای خنک نگهداری شود تا آفت نزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *