جستجو کردن

لوبیا، ماش، عدس، نخود آبگوشتی، خواص + ایده های جالب سرو

لوبیا

غلاف اکثر گونه‌های لوبیا را می‌توان تازه خورد، قبل از اینکه به رشد کامل برسد زیرا هنگامی که کاملاً برسند، دیگر خوراکی نیستند. دانه‌های لوبیا لگوم نام دارند و می‌توان آن‌ها را به‌طور تازه، خشک و پخته، مصرف کرد. از میان انواع لوبیا، می‌توان به لوبیا سفید اشاره کرد که در اکثر دستو‌رهای غذایی قابل جابه‌جایی با دیگر انواع لوبیا است اما به اندازه لوبیا قرمز خوش‌طعم نبوده و طعم غذایی که در آن پخته می‌شود را به خود می‌گیرد.

لوبیا

خرید لوبیای خوب

لوبیا باید سفت، ترد و تازه، سبز خوش رنگ یا رنگ زرد طلایی، بدون لهیدگی یا لکه قهوه‌ای باشد. کمی رطوبت پس از شکستن آن نشان‌گر تازگی است. از خرید لوبیاهای خیلی پیر خودداری کنید زیرا سفت و خشک هستند.

خواص لوبیا

لوبیا منبع غنی پتاسیم و اسید فولیک، ویتامین C، آهن، ویتامین A و ویتامین B6 و همچنین تصفیه کننده خون، قوی و ضدعفونی کننده است.

ایده‌های جالب برای سرو کردن لوبیا

لوبیای تازه بیشتر به صورت پخته مصرف می‌شود. از انواع لوبیاها به عنوان غذای جانبی یا در سالاد، سوپ، خورش، مرینیت شده و سرخ کرده استفاده می‌کنند. همچنین، به‌عنوان خوراک پوشیده از سس یا سرکه و روغن زیتون نیز خوشمزه است. پختن غذا با لوبیا  به همراه گوجه‌فرنگی، آویشن، پونه کوهی، رزماری، نعناع، خردل و هل نیز خوش طعم می‌شود. لوبیای خشک به صورت داغ یا سرد، درسته یا پوره، در سوپ، سالاد، ساندویچ و به عنوان غذای اصلی، کاربرد دارد و به عنوان دسر می‌توان آن‌ها را پخت.

روش درست نگه‌داری لوبیا

لوبیاهای تازه و شسته نشده را می‌توان ۲ تا ۳ روز در کیسه پلاستیکی شل بسته شده یا سوراخ دار در یخچال نگه‌داری کرد. در فریز نیز تا ۱۲ ماه امکان نگه‌داری دارد اما پیش از فریز کردن، لوبیای تازه خرد شده را ۳ دقیقه و لوبیای درسته را ۴ دقیقه بلنچ کنید.

منو غذا با لوبیا

  • پلو خورش قرمه سبزی
  • پلو خورش پالاک هندی رژیمی
  • آبگوشت
  • آش شله قلمکار
  • آش رشته با کشک
  • پاستا فاگیولی

 

ماش

غلاف ماش حاوی دانه‌هایی است که می‌توانند سبز، زرد یا بنفش-قهوه‌ای، به‌طور یک دست یا رگه‌دار باشند. از جوانه ماش نیز به عنوان ماده‌ای مغذی در سالاد استفاده می‌شود.

خواص ماش

ماش منبع غنی اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم، آهن و همچنین فیبر است. از آن‌جا که پروتئین‌های ماش فاقد برخی آمینواسیدها هستند، ناقص‌اند.

ایده‌هایی جالب برای سرو کردن ماش

جوانه‌های ماش تازه در کیسه‌های پلاستیکی فروخته می‌شوند. می‌توان ماش را پخت یا کنسرو آن را نیز تهیه کرد. ماش همانند سایر حبوبات مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان آن‌ها را با هم مخلوط یا جایگزین کرد. جوانه ماش در سالاد و غذاهای سبک آسیایی کاربرد دارد. غلاف نرسیده ماش را می‌توان مانند لوبیا سبز آماده و طبخ کرد.

 

عدس

عدس با توجه به اندازه آن به ۲ گروه تقسیم می‌شود؛ عدس درشت و عدس ریز. عدس از نظر شکل، رنگ بافت و طعم با توجه به نوع آن متفاوت است.

عدس

خواص عدس

منبع بسیار خوب اسید فولیک، پتاسیم، ویتامین B6 و ویتامین B5 است.

ایده‌هایی جالب برای سرو کردن عدس

عدس خشک شده برای تهیه سوپ‌های مقوی استفاده می‌شود. عدس همچنین در سالاد و غذاهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از عدس می‌توان برای تهیه پوره یا کوفته استفاده کرد. همچنین، می‌توان عدس را به آرد تبدیل کرد و از آن نان یا مکمل‌های پروتئین ساخت.

باقالی

میوه این گیاه، باقالی یا فاوا نیز نامیده می‌شود و انواع مختلفی دارد.

خواص باقالی

باقالی منبع بسیار خوب اسید فولیک، پتاسیم ، منیزیم، آهن، ویتامین B1 و B2 و همچنین فیبر است.

ایده‌هایی جالب برای سرو کردن باقالی

باقالی ماده غذایی است که طعمی قوی دارد. باقالی‌های تازه و جوان گاهی به صورت خام مصرف می‌شود. باقالی تازه یا خشک در سوپ طعم بسیار خوبی ایجاد می‌کند. باقالی را می‌توان مانند ذرت بو داده تهیه و به عنوان یک پیش‌غذا مصرف کرد. همچنین باقالی پخته شده به صورت سرد، درسته یا پوره شده نیز طرف‌دار دارد. باقالی در غذا یا به صورت پیش‌غذا یا در سالاد استفاده می‌شود.

 

نخودفرنگی

غلاف نخودفرنگی لطیف و کمی خمیده است و دانه‌هایی گرد یا کمی مکعبی شکل با اندازه‌های مختلف دارد. نوع سبز آن رایج‌تر است و دانه‌های تازه آن نخود سبز و دانه خشک آن به شکل کامل و یا نیمه‌شده به عنوان لپه به رنگ‌های زرد یا سبز عرضه می‌شود. دانه‌های گردتر خوش‌خوراک تر هستند و به صورت تازه یا منجمد بسته‌بندی می‌شوند. دانه‌های کمی چروک‌تر، شیرین‌تر هستند و معمولا در کنسروها استفاده می‌شوند.

نخودفرنگی یا نخود سبز

خرید نخود فرنگی خوب

نخود فرنگی تازه، غلاف‌های لطیف، دانه‌های نه چندان درشت، براق و رنگی شفاف دارد. البته نخودفرنگی تازه کم‌یاب و گران است. بهتر است از خرید غلاف‌های لکه دار و چروک اجتناب کنید.

 خواص نخودفرنگی

نخود فرنگی منبع خوب اسید فولیک، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B، آهن و پروتئین غیر کامل است.

ایده‌هایی جالب برای سرو کردن نخودفرنگی

نخود سبز در کنار سایر سبزیجات مانند هویج و مارچوبه همراه مرغ و گوشت مصرف می‌شود. همچنین در سوپ یا سالاد استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم نخود سبز را خیلی کم بپزید تا رنگ و عطر آن از بین نرود.

نحوه ذخیره درست نخودفرنگی

نخود سبز را حداکثر ۴ تا ۵ روز در یخچال و در کیسه‌های غیر در بسته یا سوراخ‌دار نگه‌داری کنید. بهتر است نخود سبز را در فریزر نیز پیش از انجماد حدود ۱ تا ۲ دقیقه بلنچ کنید.

 

نخود آب‌گوشتی

نخود از گیاهی که ظاهر بوته‌ای دارد به‌دست می‌آید. دانه‌های نخود ممکن است کرم رنگ، سبز، زرد، قرمز یا کاملا سیاه باشند. بسته به نوع آن، دانه‌ها ممکن است کاملا سخت یا خمیری شکل و طعمی مانند فندق داشته باشند.

خواص نخود

نخود منبع بسیار خوب اسید فولیک و پتاسیم، آهن، منیزیم، ویتامین B1، ویتامین B6 و کلسیم است. نخود منبع فیبر بوده و به دلیل اینکه فاقد برخی از آمینو‌اسید‌هاست، پروتئین آن کامل نیست.

ایده‌هایی جالب برای سرو کردن نخود

نخود‌هایی که در زمان برداشت غلاف آن‌ها هنوز بالغ نشده است، به روش مشابه نخود سبز، آماده و پخته می‌شود. دانه‌هایی که کاملاً رسیده‌اند، چه به‌صورت خشک شده و چه تازه، مشابه سایر حبوبات پخته و در پیش‌غذا، سوپ و غذاهای اصلی استفاده می‌شوند. نخود سرد در سالادهای مخلوط یا پوره بسیار خوش‌طعم است. دو غذای پرطرفدار با نام‌های حمص (هوموس) که پوره نخود است و سرد سرو می‌شود و فلافل، کوفته نخود طعم‌دار شده، بر پایه نخود طبخ می‌شوند. نخود را می‌توان تبدیل به آرد کرد، بو داد یا از جوانه آن استفاده کرد. آرد نخود برای درست کردن خمیر و تولید فطیر نان یا نان‌های نازک استفاده می‌شود. نان تهیه شده از آرد نخود در هندوستان بسیار پرطرفدار است. نخود بوداده به صورت شور یا بی‌نمک به‌عنوان میان وعده همانند سایر مغز‌ها استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *