جستجو کردن

1- روش پخت انواع آش رژیمی با جدول ارزش غذایی: آش رشته + آش شله قلمکار + آش دوغ

هنگامی که در مورد رژیم غذایی صحبت می شود، بسیاری به این فکر می‌کنند که حجم غذای دریافتی خود را کم کنند و یا بعضی از غذاها را حذف کنند. این طرز فکر اشتباه است، زیرا کم خوردن غیراصولی یا حذف برخی از مواد غذایی از وعده‌های روزانه، باعث محروم ماندن بدن از منابع مغذی خواهد بود و صدمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. این روش رژیم های لاغری غیر اصولی رژیم غذایی به جای یک دوره کاهش وزن و سایز مدیریت‌ شده، وضعیت جسمی فرد را دچار اختلال می کند.

اگر برای کاهش وزن از روش های درست استفاده و مواد غذایی اساسی و ۵ گروه اصلی را با مقدار و نظم خاصی دریافت کنیم، نتیجه خوبی را شاهد خواهیم بود. به این ترتیب، فرد نه تنها در طولانی مدت دچار مشکل جسمی نمی شود، بلکه بدن سالمی از لحاظ جسمانی خواهد داشت.

آش یکی از منابع خوب برای تامین مواد مغذی و مفید است. از آن می توان به عنوان یک غذای رژیمی سالم نام برد که به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی خواهد کرد. تنوع آش های رژیمی در فرهنگ غذایی ایران بسیار زیاد است و هر کدام از این آش‌ ها، خواص خود را دارند.

طرز تهیه آش رشته رژیمی با جدول ارزش غذایی

در ابتدای کار، حبوبات را شسته و از ۱ شب قبل در آب به صورت جداگانه خیس می کنیم. در این مدت چند بار آب حبوبات را عوض می کنیم. یک قابلمه مناسب را با ۸ پیمانه آب درون پر می‌‌کنیم. حبوبات غیر از عدس را به آن اضافه کرده و می‌گذاریم بپزد.

پس از آن که حبوبات پخته شد، سبزی که شامل اسفناج، گشنیز، جعفری، شوید و تره است را به صورت درشت خرد می کنیم و به همراه عدس و ادویه ها اضافه می کنیم. بعد از ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت که سبزی و حبوبات کامل پخته شد، نصف بسته رشته آش را به آن اضافه کرده و کمی هم نعنا خشک به آن اضافه می کنیم. پیازها را صورت خلالی خرد می کنیم. سپس آن را درون تابه سرخ می کنیم. نصف آن را به آش اضافه می کنیم و نصف دیگر را برای تزیین کنار می گذاریم. حدود ۱۵ دقیقه بعد که رشته ها هم پخته شد، زیر گاز را خاموش می کنیم و مقداری کشک نیز به آن اضافه می کنیم.

مواد اولیه برای تهیه آش رشته

لوبیا چیتی نصف پیمانه
لوبیا سفید نصف پیمانه نصف پیمانه
عدس نصف پیمانه
نخود یک و نیم پیمانه
آب ۸ پیمانه
رشته آش نصف بسته
سبزی آش ۴ الی ۵ پیمانه
نعنا داغ به مقدار دلخواه
نمک / فلفل سیاه/ زردچوبه به مقدار لازم

جدول ارزش غذایی آش رشته

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش رشته :۲۵۰ کالری

چربی کل ۴/۳۶ گرم
چربی اشباع ۱/۶ گرم
کلسترول ۲۰/۷۴ میلی گرم
کربوهیدرات ۳۶/۰۳ گرم
پروتئین ۱۸/۸ گرم
جدول ارزش غذایی آش رشته طبق دستور تهیه

طرز تهیه آش شله قلمکار رژیمی

برای تهیه این آش رژیمی حبوبات را از شب قبل از پخت آش با آب خیس کرده و تا پیش از زمان پخت، چندین بار آب آن را عوض می کنیم. در مرحله بعدی گوشت را می پزیم و آن را به همراه سیر و یک عدد پیاز خلالی شده و کمی فلفل، زردچوبه در قابلمه ای مناسب می ریزیم و با مقداری آب کاملا می پزیم. برای پخت حبوبات، ابتدا نخود را به همراه چند قاشق پیاز داغ و ۸ لیوان آب روی حرارت گذاشته تا کاملا پخته شود. نخود که نیم پز شد، لوبیا چیتی را افزوده و در اواسط پخت لوبیا، عدس را نیز اضافه می کنیم. گندم را به همراه ۴ لیوان آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. در نهایت کلیه حبوبات به خوبی پخته و نرم می شوند.

آب گوشت پخته شده را داخل قابلمه بزرگی ریخته و به ترتیب سبزی و حبوبات پخته شده را به همراه گندم و برنج اضافه می کنیم. از آنجا که تا زمان جا افتادن آش، آب آن دوباره تبخیر می شود، برای جا افتادن بهتر غذا بهتر است کمی آب به آن بیافزاییم. وقتی که گوشت پخته شد، آن را با دست ریش ریش کرده، مقدار کمی برای تزئین گذاشته و باقی مانده را با ۵ قاشق غذاخوری پیاز داغ داخل آش رژیمی خود می ریزیم. آش شله قلمکار از این مرحله به بعد باید به مدت ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت بماند تا به خوبی طعم و مزه بگیرد. بهتر است در این بازه ی زمانی مدام هم زده شود تا نرم و کشدار شود.

مواد اولیه برای تهیه آش شله قلمکار

گوشت گوساله ۵۰۰ گرم
سبزی آش ۵۰۰ گرم
نخود   ۱ پیمانه
عدس ۱ پیمانه
برنج نیم دانه ۱/۲ پیمانه
گندم ۱/۲ پیمانه
لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
پیاز  ۴عدد
سیر ۲حبه
سیر داغ به میزان لازم
پیاز داغ به میزان لازم
نعنا داغ به میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

جدول ارزش غذایی آش شله قلمکار

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش شله قلمکار :۲۶۰ کالری

چربی ۷ گرم
کربوهیدرات ۴۷ گرم
پروتئین ۱۳ گرم

طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل رژیمی

نخودها را از شب قبل در آب خیس می کنیم، آب آن را ۲ بار عوض کرده‌ و می پزیم. ماست را با همزن به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه آنقدر هم می‌زنیم تا کاملا رقیق شود. سپس کم کم دوغ را به ماست اضافه کرده و مجددا هم میزنیم تا کاملا یکدست شوند. یک عدد تخم مرغ را داخل مخلوط دوغ شکسته و مخلوط می کنیم تا کاملا تخم‌مرغ باز شود. مخلوط دوغ و تخم مرغ روی حرارت زیاد اجاق قرار می‌دهیم و با قاشق چوبی هم می‌زنیم. یک پیمانه برنج خام را شسته و به مواد روی اجاق اضافه کرده و مرتب آن را هم می‌زنیم تا دوغ نبرد. در این زمان سبزی‌های خرد کرده‌ را به آش اضافه می‌کنیم. بعد از آن نوبت نخودها است که به غذا اضافه شوند. وقتی آش جوشید زیر حرارت را کم کرده و حدود نیم ساعت روی شعله باقی می گذاریم تا رنگ سبزی‌ ها تغییر کند. حالا آش رژیمی دوغ قابل مصرف است.

مواد اولیه برای پختن آش اردبیلی

برنج ایرانی ۱ پیمانه
ماست ۲ لیتر
دوغ یا دوغ محلی ۲ لیتر
سبزیجات (تره، گشنیز، برگ سیر تازه) ۵۰۰ گرم
تخم مرغ 1 عدد
نعنا خشک ۱/۲ پیمانه
نمک و فلفل سیاه  ۴عدد

جدول ارزش غذایی آش دوغ

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش دوغ اردبیل :۱۱۸ کالری

قند ۰/۹۱ گرم
چربی ۳/۰۳ گرم
کلسترول ۱۲/۵۶ میلی گرم
کربوهیدرات ۱۸/۰۴ گرم
پروتئین ۴/۶۳ گرم
فیبر ۲/۲۱ گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *