جستجو کردن

2- روش پخت انواع آش رژیمی با جدول ارزش غذایی: آش ماش + آش جو + آش بلغور

طرز تهیه آش ماش رژیمی

پیش از شروع مراحل پخت، ماش را در یک کاسه آب به مدت ۶ ساعت می خیسانیم. در زمان پخت، پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک قابلمه مناسب خوب تفت می دهیم. بعد از آن زردچوبه اضافه می کنیم و پس از یک دقیقه تفت دادن، گوشت را به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند. سپس ۶ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت به مدت یک ساعت بپزد.

قابلمه ای که برای پخت آش در نظر گرفته ایم را روی حرارت قرار داده و نصف آن را از آب پر می کنیم. سپس جو پرک را اضافه کرده و اجازه می دهیم تا به مدت یک ساعت پخته شود. زمانی که جو پرک لعاب انداخت، ماش را آبکش می کنیم و به جو پرک اضافه می کنیم.

سپس اجازه می دهیم ماش هم به مدت یک ساعت روی حرارت بماند و به خوبی بپزد. هر چند دقیقه یک بار، جو پرک و ماش را هم می زنیم تا ته نگیرند. پس از اینکه ماش هم به خوبی پخت، برنج را می شوییم و به قابلمه اضافه می کنیم. بعد از پخته شدن گوشت، آن را از قابلمه خارج می کنیم و به صورت ریش ریش خرد می کنیم سپس به همراه آب گوشت به قابلمه اصلی آش اضافه می کنیم. در ادامه سبزی آش را به صورت درشت خرد کرده و اضافه می کنیم.

در این مرحله نصف پیاز داغ را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه و سبزی آش اضافه می کنیم. توجه کنید که از این مرحله دیگر درب قابلمه را نمی بندیم، زیرا این کار باعث بد رنگ شدن سبزی آش می‌ شود. حالا باید اجازه دهیم تا آش به غلظت مورد نظرمان برسد.

مواد اولیه برای پختن آش ماش رژیمی

ماش ۱ پیمانه
برنج  نصف پیمانه
جو پرک  نصف پیمانه
گوشت گوسفندی ۲۵۰ گرم
سبزی آش  ۱/۵ پیمانه
پیاز ۱ عدد متوسط
پیاز داغ و نعناع داغ  نصف پیمانه
کشک  نصف پیمانه
نمک و فلفل سیاه  به اندازه کافی
روغن مایع و زردچوبه  به اندازه کافی

جدول ارزش غذایی آش ماش

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش ماش :۱۸۷کالری

قند ۲ گرم
چربی ۳/۷ گرم
کربوهیدرات ۲۳/۹ گرم
پروتئین ۱۵/۶ گرم
فیبر ۶/۱ گرم
پتاسیم ۳۵۰ میلی گرم

طرز تهیه آش جو رژیمی

روغن را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. زنجبیل، سیر را اضافه کنید و حدود ۳۰ تا ۴۰ ثانیه تفت دهید تا معطر شود. پیازها را اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید تا کمی طلایی شوند. سپس تمام مواد باقیمانده به جز پیازچه را اضافه کنید و بگذارید بجوشد. این مواد را حدود ۳۰ دقیقه در کنار هم و روی حرارت ملایم بجوشانید تا زمانی که جو نرم شود. این آش رژیمی که روش پخت بسیار ساده ای دارد، حالا آماده سرو است.

مواد اولیه آش جو

جو ۳/۴ فنجان
کرفس ۱ساقه ریز خرد شده
پیاز ۱عدد ریز خرد شده
هویج ۱/۲ فنجان ریز خرد شده
گوجه فرنگی ۱عدد ریز خرد شده
سیر    ۳حبه ریز خرد شده
آب مرغ   ۳ فنجان
آب  ۲لیوان
زنجبیل ریز خورد شده ۱قاشق چایخوری
 پیازچه ۱/۴ فنجان خرد شده
روغن ۱ قاشق غذاخوری
آویشن خشک  ۱قاشق چایخوری
نمک و فلفل  به اندازه کافی

جدول ارزش غذایی آش جو

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش جو :۱۳۰ کالری

چربی ۱/۵ گرم
کربوهیدرات ۲۴ گرم
پروتئین ۵ گرم

طرز تهیه آش بلغور رژیمی

ابتدا سبزی آش را که شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج می باشد را خرد کنید. سپس داخل یک قابلمه ی بزرگ مقداری آب ریخته و پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل و گوشت (با استخوان) را به آن اضافه کنید. بعد قابلمه را روی حرارت بگذارید تا بپزد.

عدس و بلغور صاف کرده و شسته شده را به مواد اضافه کرده و شعله اجاق را کم کنید تا بلغور نسوزد. در مرحله بعد یک قاشق غذاخوری کره را به مواد در حال پخت اضافه نمایید. در ۲۰ دقیقه آخر، سیب زمینی نگینی شده را به همراه سبزی خرد شده و نمک به مواد اضافه کنید. بهتر است تا زمان پخت کامل، آش چند مرتبه هم زده شود تا ته نگیرد.موقعی که آش بلغور به اندازه کافی لعاب داد، در صورت نیاز، مقداری کره (۱ قاشق غذاخوری) را به آن اضافه کنید و مجدد هم زده بزنید.

مواد لازم برای تهیه آش بلغور

گوشت با استخوان ۲۵۰ گرم
بلغور   ۲۰۰ گرم
عدس    ۲۰۰ گرم
سبزی آش ۵۰۰ گرم
کره ۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی ۲۵۰ گرم
پیاز سرخ کرده  ۲ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم
آب به مقدار لازم
پیاز یا نعناع خشک مقداری
کشک مقداری

جدول ارزش غذایی آش بلغور

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش بلغور :۸۳ کالری

قند ۰/۱ گرم
چربی ۰/۲۴ گرم
کربوهیدرات ۱۸/۵۸ گرم
پروتئین ۳/۰۸ گرم
فیبر ۴/۵ گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *