جستجو کردن

3- روش پخت انواع آش رژیمی با جدول ارزش غذایی: آش عدس + آش ماست + آش شلغم

طرز تهیه آش عدس رژیمی

عدس را به مدت ۲ ساعت خیس کنید و چند با آب آن را عوض کنید. بلغور را نیز در کاسه جداگانه خیس کنید. برنج را با مقداری نمک بگذارید تا خیس بخورد. پیازها را خرد کرده و خلالی کنید و با مقداری روغن داخل قابلمه آش با کمی زردچوبه خوب تفت دهید باید پیاز عسلی شود اگر پیاز کمی نیاز به پخته شدن داشت یک قاشق غذاخوری آب بهش اضافه کنید تا عسلی شود سپس سیر رنده شده را افزوده و خوب تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.

آب عدس دور ریخته شود و به همراه بلغور به پیاز اضافه شود و چند لیوان آب ریخته و اجازه دهید تا کمی عدس ها نرم شوند. وقتی عدس نرم شد پیاز را افزوده و هم بزنید تا ته نگیرد و حرارت را کم کنید اجازه دهید تا تمام خوب پخته و آش عدس جا بیفتد. وقتی مواد خوب پخته شد سبزی آش خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید و در قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید تا سبزی پخته شود در انتهای پخت، میزان نمک را بررسی کنید و مقداری فلفل قرمز برای تندی آش رژیمی خود به آن اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه آش عدس

عدس ۱ پیمانه
برنج  نصف پیمانه
بلغور گندم  نصف پیمانه
پیاز ۲۵۰ گرم
سیر  ۱/۵ پیمانه
سبزی آش ۱ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز و زردچوبه  نصف پیمانه
کشک و پیاز داغ  نصف پیمانه

جدول ارزش غذایی آش عدس

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش عدس :۱۳۲ کالری

قند ۲/۹ گرم
چربی ۵/۲ گرم
کربوهیدرات ۱۶/۴ گرم
پروتئین ۵/۳ گرم
فیبر ۷/۲ گرم

طرز تهیه آش ماست رژیمی

ابتدا لپه را به مدت تقریبا ۶ ساعت در آب خیس می کنیم و چند مرتبه در این مدت آب را تعویض می کنیم. ماست را از یخچال بیرون می آوریم و در دمای اتاق قرار می‌ دهیم. سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک به ۱ کیلو ماست اضافه می کنیم و دوباره ماست را داخل یخچال می گذاریم. پیاز را نصف کرده و همراه با گوشت گردن داخل قابلمه ای قرار می دهیم.

سپس کمی نمک و فلفل به آن می افزاییم و قابلمه را روی شعله قرار می دهیم. در ادامه ۸ لیوان آب روی گوشت می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم. حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و کمی بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا به مرور زمان، گوشت مغز پخت شود. پس از اینکه گوشت پخت، آب آن را داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و قابلمه را مجددا روی حرارت می گذاریم تا گوشت کاملا خشک شود. سپس شعله را خاموش کرده و صبر می کنیم تا گوشت سرد شود.

لپه خیس خورده را داخل قابلمه ای می ریزیم و روی شعله قرار می دهیم. آب گوشت را و همین طور کمی فلفل و نمک نیز به آن اضافه می کنیم. ابتدا حرارت را زیاد می کنیم تا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا لپه ها بپزند. ترخون و شوید را خرد می کنیم و کنار می گذاریم. برنج را به لپه اضافه می کنیم و بلافاصله کمی نمک و سبزی خرد شده را نیز اضافه می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم تا لپه ها و سبزی نیز کاملا پخته شوند.

ماست را مجددا از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای آشپزخانه سازگار شود و زمان افزودن به آش نبرد. گوشت پخته و سرد شده را با گوشت کوب له می کنیم و زمانی که سبزی و لپه کاملا پخته شدند، آنها را به آش اضافه می کنیم. حالا آش را هر ۵ دقیقه یکبار هم می زنیم تا ته نگیرد. هنگامی به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت بر می داریم. تقریبا ۵ دقیقه بعد که آش کمی از حرارت افتاد، ماست را کم کم به آن اضافه و مخلوط می کنیم. آش رژیمی ما حالا آماده سرو است.

مواد اولیه لازم برای پخت آش ماست رژیمی

گوشت گردن بدون استخوان ۶۰۰ گرم
برنج ۵۰۰  گرم
لپه نصف پیمانه
ماست ترش ۱ کیلو
شوید و ترخون ۵۰۰ گرم
پیاز    ۱عدد متوسط
پیاز داغ  ۶ قاشق سوپخوری
نمک به مقدار کافی
مواد لازم برای تهیه آش ماست

جدول ارزش غذایی آش ماست

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش ماست :۲۵۸ کالری

قند ۱۰/۱ گرم
کلسترول ۷ میلی گرم
کربوهیدرات ۳۲/۳ گرم
پروتئین ۱۰/۲ گرم
فیبر ۲/۶ گرم
چربی کل ۸/۸ گرم
چربی اشباع ۲/۷ گرم

طرز تهیه آش شلغم رژیمی

در ابتدای کار برنج، بلغور و عدس را شسته و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه، قابلمه را تا نیمه با آب پر می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه می پزیم. بعد از آن سبزی آش را (جعفری، تره، گشنیز، اسفناج) ساطوری می کنیم. در این مرحله شلغم را به اندازه دلخواه خرد می کنیم. توجه داشته باشید که وقتی شلغم زیاد پخته شود، کمی از حجم آن کاسته شده و آب می رود. پس بهتر است شلغم ها را کمی درشت خرد کنید.

پس از گذشت ۲۰ دقیقه وقتی مواد درون قابلمه نیم پز شد، سبزی آش را به همراه تکه های شلغم درون قابلمه می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آش به مدت ۴۵ دقیقه بپزد و خوب جا بیفتد تا بلغور لعاب بدهد. در این مرحله سیر داغ را درست می کنیم. ابتدا پوست سیر را جدا می کنیم و سپس به اندازه دلخواه خرد می کنیم. سیر را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. مقدار زیادی زردچوبه را به سیر اضافه می کنیم تا آش خوش رنگ تر شود و سپس کمی فلفل سیاه را به همراه نعناع خشک اضافه می کنیم.

در ادامه مخلوط سیر داغ را درون آش می ریزیم، هم می زنیم تا سیر داغ و نعناع داغ به خورد آن بروند و مواد یک دست شوند. برای طعم دادن به این آش رژیمی می توانیم از قره قوروت یا آبغوره استفاده کنیم. پس از اضافه کردن قره قروت یا آبغوره به آش، اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه دیگر بجوشد.

مواد لازم برای تهیه آش شلغم

سبزی آش ۵۰۰ گرم
شلغم 8 عدد
بلغور   ۱ پیمانه
برنج  ۱/۲پیمانه
عدس  ۱/۲پیمانه
سیر 1 بوته
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
کشک ۲ قاشق غذاخوری
قره قروت یا آبغوره به مقدار کافی
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار کافی

جدول ارزش غذایی آش رژیمی شلغم

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم آش شلغم ۷۸ کالری

قند ۲/۴ گرم
کلسترول ۱۸ میلی گرم
کربوهیدرات ۷/۲ گرم
پروتئین ۶/۹ گرم
فیبر ۱/۵ گرم
چربی کل ۲/۴ گرم
چربی اشباع ۰/۶ گرم
پتاسیم ۲۵۶ میلی گرم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *