جستجو کردن

مزایای دانه سویا برای سلامتی کودکان

مزایای دانه سویا برای سلامتی کودکان و کمک به روند رشد آن‌ها، در تحقیقات مختلف ثابت شده است. دانه سویا، یک آجیل غنی از مواد مغذی است که با طعم‌های مختلف در بازار دیده می‌شود. توصیه پزشکان این است که این دانه‌ها برای سلامتی کودکان در برنامه غذایی آن‌ها گنجانده شوند. مصرف دانه سویا در کودکی، می‌تواند از بعضی بیماری‌های بزرگسالی هم جلوگیری کند.

کاهش میزان کلسترول در خون، ‌کمک به رشد کودکان، بالا بردن مقاومت کودکان در برابر عفونت‌ها، کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی، کم کردن یبوست، کمک به سلامت استخوان‌ها و عملکرد مغز و بسیاری مزایای دیگر، تنها بخشی از خواص این دانه‌های کوچک هستند.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد خواص این دانه‌ها بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

مواد مغذی موجود در دانه سویا پروتئین، آهن، کلسیم، منیزیم، روی، مس، فیبر، پتاسیم، اسیدهای چرب اشباع نشده،…
خواص سویا برای سلامتی کودکان کمک به رشد کودکان

تقویت استخوان‌ها

تقویت سیستم ایمنی

بهبود عملکرد مغز

جلوگیری از بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی

رفع یبوست، …

موارد هشدار در مصرف دانه سویا کوکان مبتلا به بیماری‌های کلیوی، تیروئید، اسهال، آلرژی به دانه سویا

 

 

مواد مغذی موجود در دانه سویا

دانه سویا حاوی مواد مغذی فراوانی است. موادی که در روند رشد کودکان تاثیر بسیار خوبی دارد. مزایای دانه سویا برای سلامتی کودکان به دلیل داشتن این مواد است:

پروتئین

پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد برای رشد و سلامت کودکان است. این ماده برای تقویت و شکل‌گیری عضلات، استخوان‌ها،‌ پوست، مو و سایر بافت‌های بدن کودک مفید است. با مصرف دانه‌های سویا، تمامی اسید آمینه‌های لازم برای بدن کودک،‌ تامین می‌شود. مقدار پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم سویا ۳۶ گرم است در حالیکه در ۱۰۰ گرم گوشت سفید ما ۲۰ گرم پروتئین داریم. در واقع سویا می‌تواند یک منبع بسیار خوب پروتئین گیاهی برای کوکان باشد.

• فیبر

دانه‌های سویا،‌حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که بخش اعظمی از آن‌ها، فیبرهای محلول در آب هستند. این فیبرها برای دستگاه گوارش کودکان بسیار مفید است و باعث می‌شود که هضم غذا در آن‌ها راحت‌تر انجام شود. فیبر موجود در دانه‌های سویا، به حرکات روده کمک کرده و مانع یبوست در کودکان می‌شود. با مصرف یک پیاله دانه سویا، کودک به میزان ۴۰ درصد از فیبری که بدنش نیاز دارد را دریافت می‌کند.

• آهن

یکی از مهم‌ترین مزایای دانه سویا برای سلامتی کودکان، وجود آهن در این دانه‌هاست. آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامتی و رشد کودکان است. کم خونی در کودکان به صورت رنگ‌ پریدگی،‌ خستگی و کاهش رشد خود را نشان می‌دهد. مصرف یک پیاله کوچک دانه سویا، می‌تواند مقدار آهن مورد نیاز بدن کودک را کاملا تامین کند.

روی

دانه‌های سویا حاوی مقدار زیادی روی هستند. مصرف روی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع بیمار شدن کودک می‌شود. این یکی از بهترین مزایای دانه سویا برای سلامتی کودکان است. علاوه بر این، روی باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها، بهتر شدن رشد کودک، بیشتر شدن اشتها و تقویت حافظه او می‌شود.

• پتاسیم

میزان پتاسیم موجود در دانه سویا، برای رشد کودکان بسیار مفید است.

• کلسیم

در هر ۱۰۰ گرم دانه سویا، ۲۴۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. این مقدار برای کمک به رشد استخوان‌های کودکان بسیار مفید است. با مصرف دانه سویا، کودک مقدار کلسیمی که برای رشد استخوان‌ها و دندان‌های خود نیاز دارد را دریافت می‌کند.

ایزوفلائون

این ماده موجود در دانه سویا، برای سلول‌های مغز مفید بوده و مانع بروز آلزایمر در بزرگسالی خواهد شد.

• اسیدهای چرب اشباع نشده

سویا مقدار زیادی از این نوع اسید دارد که باعث پایین آمدن میزان کلسترول در خون می‌شود. به همین دلیل مصرف سویا، در کودکی، مانع بروز بیماری‌های قلبی در بزرگسالی می‌شود.

مواد معدنی و ویتامین‌ها

دانه‌های سویا، منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B، سلنیوم، منیزیم، فسفر و مس است. این مواد معدنی و ویتامین‌ها برای رشد کودک بسیار اهمیت دارند. تمامی این مواد را می‌توان با قرار دادن مقداری دانه سویا در رژیم غذایی کودک تامین کرد.

 

چگونگی مصرف سویا برای کودکان

دانه‌های سویا را می‌توان مانند آجیل در برنامه تنقلات کودکان قرار داد. این دانه‌ها که با طعم‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند، با طعم راحت و هضم آسانی که دارند مورد علاقه کودکان هستند.

علاوه بر این، می‌توان از دانه سویا، شیر سویا تهیه کرد. برای کودکانی که به هر دلیلی علاقه‌ای به خوردن دانه‌های سویا ندارند، این می‌تواند یک راه جایگزین باشد.

 

آلرژی دانه سویا در کودکان

با وجود تمامی این خواصی که برای دانه سویا گفته شد، پروتئین موجود در سویا، می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در کودکان شود. در آخرین تحقیقات در آمریکا، از هر ۲۰۰ کودک، یکی به پروتئین دانه سویا آلرژی نشان می‌دهد. بیشتر این کودکان هم تا ۷ سالگی این آلرژی را از دست می‌دهند. در واقع آلرژی دانه سویا در بیشتر مواقع ماندگار نیست.

سخن پایانی

مزایای دانه سویا برای سلامتی کودکان آن‌قدر زیاد است که پزشکان پیشنهاد می‌کنند حتما این دانه‌ها را در رژیم غذایی کودکان قرار دهیم. بهتر است قبل از مصرف از بابت آلرژی کودک به دانه سویا اطمینان حاصل کرد. بهتر است این دانه‌ها را از مراکز فروش معتبر خریداری کنید تا از تازگی و کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشید. از مصرف سویا در برنامه غذایی کودکان خود غافل نشوید.

 

سوال و پاسخ

چه مقدار سویا در برنامه غذایی روزانه کودکان لازم است؟

با توجه به نیاز بدن کودک، می‌توانید یک پیاله کوچک را در برنامه غذایی او بگنجانید. اما بهتر است در این مورد حتما با پزشک کودک مشورت کنید.

مقدار زیاد سویا می‌تواند برای کودکان مضر باشد؟

مصرف زیاد هر نوع خوراکی می‌تواند مشکلاتی را در بدن کودکان ایجاد کند. در مورد سویا، ممکن است مصرف بیش از اندازه آن باعث اسهال یا دل درد کودک شود.

مصرف سویا برای چه کودکانی توصیه نمی‌شود؟

کودکانی که دچار مشکلات کلیوی، سندرم روده تحریک پذیر، آلرژی به سویا و مشکل تیروئید هستند، نباید دانه‌های سویا را استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *