جستجو کردن

بهترین زمان مصرف عدس در بدنسازی

بهترین زمان مصرف عدس در بدنسازی حداکثر دو ساعت بعد از تمرین و سه ساعت قبل از تمرین است. در بدنسازی برای تاثیر آنابولیک بر روی عضلات، بایستی منبع غنی از پروتئین و کربوهیدرات را از نیم ساعت تا دو ساعت پس از تمرین میل کرد.
یک پیمانه عدس (یک فنجان عدس) حاوی ۱۸ گرم پروتئین بوده و میان وعده‌ای مفید برای بدنسازان محسوب می‌شود. افرادی که گیاهخوار هستند، بایستی تمرکز خود را به جای مرغ و تخم مرغ بر روی منابع پروتئین گیاهی بگذارند. پروتئین‌های گیاهی مانند عدس، سرشار از فیبر، پروتئین و کربوهیدرات هستند و مواد مغذی بدن را به هنگام ورزش بدنسازی تامین می‌کنند.
دستورالعمل‌های زیادی برای پخت عدس وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای درست کردن یک میان‌وعده مقوی استفاده نمود.

 

ارزش غذایی عدس در بدنسازی
کالری  ۱۱۵
 کربوهیدرات  ۲۰
 پروتئین  ۸.۹
 فیبر  ۷.۸

اهمیت مصرف عدس در بدنسازی

مواد غذایی سالم و مقوی به پیشرفت در ورزش بدنسازی کمک می‌کند. بنابراین بایستی بر روی مصرف مواد غذایی حساس بوده و اصول تغذیه در بدنسازی را رعایت کرد.
مصرف برنج در بدنسازی و مصرف عدس در بدنسازی به عضله‌سازی کمک می‌کند، چرا که پس از تمرین بایستی از درشت مغذی‌ها استفاده نمود. درشت مغذی‌ها همان چربی‌های مفید، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها هستند.
برخی از ورزشکاران با دریافت مشاوره غلط، پس از ورزش دارای تغذیه نامناسب هستند. برای مثال مقادیر بالایی پروتئین مصرف می‌کنند یا به جای استفاده از کربوهیدرات یا پروتئین، مصرف بی‌رویه مکمل دارند. در صورتی که این اقدامات نادرست است و بایستی از انواع پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها به میزان کافی در بدنسازی استفاده نمود.

طرز تهیه عدسی برای بدنسازی

برای تهیه عدسی بایستی عدس‌ها را به صورت جداگانه در آب پخته و سپس به آن پیازداغ و ادویه اضافه کرد. با گذشت ۱۰ دقیقه، می‌توان رب گوجه نیز به ترکیب عدس و پیاز داغ اضافه نمود.پس از یک ربع عدسی آماده است.
عدس سرشار از فیبر نامحلول بوده و برای افرادی که یبوست دارند بسیار مناسب می‌باشد. همچنین غنی از آهن بوده و برای افرادی که کم‌خونی دارند، مفید است. زیرا زنان روزانه به ۳۶ درصد آهن و مردان به ۸۷ درصد آهن نیاز دارند.

طرز تهیه عدس پلو برای بدنسازی

طرز تهیه عدس پلو به این صورت است که بایستی ابتدا ۱ پیمانه عدس را شسته و بجوشانید. سپس یک پیمانه برنج را آبکش کرده و عدس را به آن اضافه نمایید. برای ته‌دیگ نیز می‌توانید مقداری روغن به ته قابلمه اسپری کرده و از سیب زمینی استفاده نمایید. البته برای داشتن وعده غذایی سالم، بهتر است از برنج قهوه‌ای استفاده شود. عدس پلو یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به دلیل داشتن پروتئین و کربوهیدرات، غذایی مقوی برای بدنسازی محسوب می‌شود.

چرا بدنسازان باید عدس بخورند؟

چربی و کلسترول عدس صفر است و میزان پروتئین و کربوهیدرات آن بالاست، از همین رو،  وعده‌ای مقوی بوده و حاوی مواد مغذی برای بدن می‌باشد. بدنسازان می‌توانند انواع عدس را به سالادها و سبزیجات اضافه نموده و در طی تمرین میل نمایند.

حبوبات و عدس انتخابی مناسب برای بدنسازان

حبوبات و عدس بعد از کینوا بهترین منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌روند و برای گیاهخواران و بدنسازان بسیار مناسب هستند. ورزشکاران که گیاهخوار نیستند، تمرکز خود را بر روی مصرف مرغ و تخم مرغ می‌گذارند. اما بدنسازان گیاهخوار از پروتئین‌های گیاهی مانند عدس و انواع حبوبات استفاده می‌کنند.
عدس برای کنترل سطح قند خون مناسب بوده و سرشار از قندهای طبیعی است. در واقع مصرف عدس باعث افزایش انرژی و احساس شادی می‌شود. زیرا حاوی اسید فولیک بوده و سروتونین تولید می‌کند.

 

جمع بندی برای بهترین زمان مصرف عدس در بدنسازی

بهترین زمان مصرف عدس در بدنسازی دو ساعت بعد از تمرین و سه ساعت قبل از تمرین است. بهترین وعده غذایی برای ورزشکاران و بدنسازان، وعده‌ی حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های سالم و فیبر می‌باشد. عدس تمامی این ویژگی‌های را دارد.

 

 

زمان مناسب برای مصرف عدس در بدنسازی چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف عدس در بدنسازی حداقل نیم ساعت پس از تمرین و حداکثر ۲ ساعت پس از تمرین است. همچنین بهترین زمان مصرف عدس قبل از تمرین، ۳ ساعت می‌باشد.

بعد از تمرین بدنسازی چی باید بخوریم؟

بعد از بدنسازی بایستی درشت مغذی‌ها که شامل چربی‌های سالم، پروتئین و کربوهیدرات می‌شود مانند عدس، مصرف شود.

بعد از تمرین بدنسازی چی نباید بخوریم؟

بعد از تمرین بدنسازی نباید نوشابه، فست فود، شیرینی‌جات، غذاهای سنگین، غذاهای چرب، سبزیجات خام و آبمیوه مصرف شود.

مواد‌غذایی مفید برای عضله‌سازی کدامند؟

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین مانند مرغ، برنج و انواع حبوبات از جمله عدس برای عضله سازی مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *